Castele de carton

“A văzut cineva în realitate acele cupluri de modele pe care unii şi, îndeosebi, unele dintre noi le admiră în pictoriale glossy înfăţişând viaţa cuplului modern, hip, perfect? Revistele de modă ne alimentează visul perechii strălucite şi strălucitoare. Şi credem cu sinceritate în acest mit, după care alergăm aproape toată tinereţea. Apoi intrăm în panică şi nu înţelegem ce ni se întâmplă. Complexul Hollywood şi complexul eroului pe cal alb, variantele upgradate.

Vrem să fim acei oameni, dar nu ne întrebăm niciodată câţi asemenea am văzut în jurul nostru. Câte cupluri cu un coeficient egal distribuit de frumuseţe şi inteligenţă maximă aţi întâlnit? Multe? Că eu nu prea… De regulă, ea e mai interesantă sau el mai atrăgător. Dacă amândoi se află în acelaşi punct, nu va funcţiona. Priviţi modelele şi starurile rock. Sau actorii şi cântăreţele. Sau orice altă combinaţie de aparent succes.

Majoritatea au sfârşit la tribunal. Câţiva s-au sinucis sau şi-au înjunghiat jumătatea. E extrem de dificial să-ţi păstrezi independenţa şi individualitatea într-un cuplu în care grija permanentă pare a fi apropierea de celălalt prin creşterea standardului frumuseţii personale. Cred că e realist să afirmăm că perechile cu adevărat reuşite pe care le-am întâlnit se compuneau dintr-o ea scundă, supraponderală sau cu un fizic banal şi un el atletic, suplu, cu alură de manechin sau dintr-un el şarmant mai curând prin personalitate decât prin fizic şi o ea foarte frumoasă, elegantă şi rafinată, cu un trup şi o postură de muză.

E un fel de lege universală, cred. Dacă amândoi sunt sclipitori, gelozia, teama, co-dependenţa îşi fac loc încetul cu încetul în dormitor. Într-un final, o relaţie fericită nu presupune vestimentaţie de înaltă clasă şi amprenta unui stil venerabil. Singura clasă pe care trebuie să o absolvim este cea a înţelepciunii, pentru inimă, iar singurul stil pe care ar trebui să-l stăpânim este cel de a iubi.


Oamenii pe care îi întâlneam ne priveau admirativ. Ne întrebau dacă suntem căsătoriţi. Ne lăudau frumuseţea. Eram un cuplu invidiat care invidia alte cupluri. Petreceam mult timp pe Facebook studiind, la rândul meu, vieţile altora. Trăiam cu senzaţia că toţi erau în relaţii sănătoase şi fericite. Şi, poate chiar erau. Am realizat foarte târziu că mă luam orbeşte după toate cuvintele lui Sebastian. “Toate relaţiile sunt ca a noastră, Ioana. Ce cauţi tu se găseşte numai în filme!”, îmi spusese de atâtea ori. Şi cu toate astea, îmi aminteam foarte clar că undeva, în trecutul îndepărtat, pe vremea când dinozaurii încă mai populau pământul, avusesem relaţii bune şi fusesem fericită.

Alexandra a ajuns înapoi la mine graţie Facebook-ului şi din acea zi am tot vorbit. Nu se angajase şi dădea meditaţii la engleză şi matematică. Începuse al doilea master şi înjura de mama focului ASE-ul şi calitatea învăţământului românesc. Am invitat-o la apartament să bem un ceai. Eram în starea obişnuită de devastare, dar îmi potrivisem bine mina fericită în seara aceea.
– Oh, Doamne, ce mă bucur să te vad!!!
Era neschimbată. Candidă şi surâzătoare, m-a îmbrăţişat de mi-au stat în loc oasele şi inima crăpată.
– Arăţi atât de bine!
– Înseamnă că am învăţat să mă prefac chiar exemplar, am spus. I-am zâmbit şi ne-am îmbrăţişat încă o dată.
Simţeam nevoia să las garda jos. Cu Alexandra eram acasă întotdeauna. Am ajuns în apartament şi am pus discul cu Charlotte Gainsbourg. Am făcut ceai. Sebastian nu era acasă încă, aşa că i-am povestit pe nerăsuflate istoria noastră zdrenţăroasă. Mi-a confirmat că opinia generală era favorabilă nouă.
– Doamne, Ioana, păreţi atât de perfecţi. Când am intrat în casă, nu-mi puteam dezlipi ochii de la pozele de pe pereţi şi de la felul cum e aranjat totul… Casa asta e atât de…tu! Te reprezintă tot ce e aici.
– Poate doar pentru că mare parte din lucruri sunt ale mele, am zâmbit vag.”

letters, work in progress, 2005/2011—

credits linked within pics

Leave a Reply

